Letos v srpnu vystoupala na nejvyšší alpský vrchol, na horu Mont Blanc (4810 m. n. m), šestičlenná výprava s jediným cílem – udělat na vrcholku mayský rituál. A poslání bylo naplněno, třebaže expedice nesla i určitá rizika. Statistika je neúprosná – na Mont Blancu ročně zemře v průměru kolem šesti desítek lidí. A hora si vybírala krutou daň i v den prvního pokusu o dosažení vrcholu a uskutečnění rituálu. Zatímco účastníci rituálové výpravy bezpečně sestoupili, skupina jiných sedmi lidí vedená francouzským horským vůdcem se dolů už nevrátila. A jen dva dny po odjezdu naší šestice na Mont Blancu zahynuli další dva horolezci – smetla je lavina…
Jaký měl rituál význam a proč byl prováděn na tak neobvyklém místě? To nám prozradil Dominik Tom Tetík, jeden z aktérů akce, který se zabývá reiki, kineziologií, masážemi, šamanským bubnováním, rituály a patří k držitelům titulu mayský strážce času…
Proč jste se s rituálem vydali zrovna na Mont Blanc? V čí hlavě se zrodil takový nápad?
„Mayský rituál jsme tam s Mirkem Cabanem udělali jako vyslanci mayské tradice z pověření Shuni Giron a Tata Pedra Garcii. To jsou lidé, kteří se starají o šíření mayské moudrosti, jezdí po celém světě a předávají odkaz původní mayské spirituality. Částečně tím vydělávají peníze na školu pro děti ve své domovině, navíc ale své putování spojili i s tím, že začali dělat posvátné oltáře a ohňové rituály, aby propojili jednotlivé kontinenty. Vytvářejí tak jakousi pomyslnou energetickou síť. Při rituálech se zažehují posvátné ohně k poctě předků a Matky Země. Já se s Tata Pedrem a Nan Shuni setkal před deseti lety a předloni poprvé zavítali do České republiky, začali jsme poměrně intenzivně spolupracovat. Přijeli původně na týden a zůstali tu celý měsíc. Letos tu byli opět a Shuni přišla s tím, že se zrealizuje cesta, kterou nazvala Návrat čtyř jaguárů. Byli jsme právě na Rusavě, když za námi přišel chlapík – Miroslav Caban. V té době jsem netušil, že je to známý slovenský horolezec a fotograf, který zdolal sedm nejvyšších vrcholů sedmi kontinentů a na nejvyšší horu světa Mount Everest vystoupal v roce 2002 bez kyslíku! Říkal, že potřebuje na chvilku mluvit se Shuni, že zas druhý den odjíždí. Hledal u Shuni vysvětlení toho, že má hodně věcí v životě spojených s čísly čtyři a osm – ať jde o datum narození, termíny významných výstupů a podobně. Jeho krátké setkání se Shuni bylo velmi zajímavé a mělo nečekaný výsledek. Shuni řekla, že je tím čtvrtým, kterého hledá pro svou cestu, je čtvrtým jaguárem, který jí chyběl, protože Tata Pedro se projektu ze zdravotních důvodů zúčastnit nemohl. Nabídla mu, aby ho zastoupil, a Miroslav Caban to přijal. Jeho význam tkví právě ve výstupech na vrcholy nejvyšších hor, pomáhá tak doplnit propojení a onu energetickou síť, o které jsem již hovořil. Mont Blanc je nevyšší horou Evropy a byl prvním místem, kam jsme se společně vypravili.“
Jsou před vámi tedy další výstupy i rituály. Jaké rituály konkrétně na vrcholcích hor provádíte? Na co jsou zaměřeny, jaký mají smysl a co k jejich provedení potřebujete?
„Jsou zaměřeny na otevírání a posílení ženské energie Země. Co je k rituálu potřeba? Musíte s sebou nahoru vynést věci na přípravu rituálního ohniště. Kromě toho Mirek Caban dostal od Shuni váček s kopálem (kopál je tvrdá pryskyřice jantarové barvy, která se používá v některých kulturách jako kadidlo – pozn. redakce) a já rituální nůž, abych jím během rituálu udělal takový kříž v rámci otevření energie. Kříž se dělá na všechny čtyři světové strany, místo se tak otevře k tomu, aby se tam energie obnovila a začala proudit, jak má. Tento rituál používají šamani řady kultur i k symbolickému očištění – odříznutí. Odřezávání dělám léta s lidmi, má to silné účinky, lze říci, že to některým doslova převrátí život. Najednou jsou schopní dělat věci, které dříve nemohli, protože je cosi brzdilo, svazovalo. Vím, že je-li vložen správný záměr, funguje to.“
Jak probíhaly cesta a rituál, byly nějaké komplikace?
„Napoprvé se nám výstup nepodařil, rituál jsme proto udělali pod vrcholem, ve výšce 4500 m. n. m. Ten den se nejdřív do deseti válela mlha, pak se nebe jako zázrakem vyčistilo a až do tří hodin odpoledne nám počasí přálo, obloha byla krásně modrá. Pak najednou znovu vše zahalila během pouhých pěti minut difuzní mlha, která ztěžovala orientaci mezi průrvami a skalami. Nebylo možné rozpoznat směr, najednou jsme nevěděli, zda jdeme do kopce a nebo z kopce, k tomu navíc foukal silný vítr kolem 100 km/h. Museli jsme zpátky. Po dvou dnech čekání, kdy foukalo a hustě sněžilo, jsme se konečně dočkali lepšího počasí, i když mráz přetrvával. Na cestu k vrcholu jsme vyrazili už ve tři hodiny ráno. Trecena TZIKIN, což znamená Orel, a nalezená orlí pírka u dvou spaní a stanovišť z předchozího pokusu o výstup byly pro nás dobrým znamením. Překvapilo nás, že rituální ohniště, které jsme založili pod vrcholem, zůstalo netknuté i přes klimatické podmínky, které panovaly. Tak jsme to posbírali a vynesli na vrchol. Kopál nebylo možné zapálit, položili jsme ho tam nezapálený, ale jinak proběhl rituál s tématem posílení a probuzení ženské energie Země bez problémů. Nahoře nám – kde se vzal, tu se vzal – nad hlavami zakroužil orel, jakoby symbolicky potvrzoval, že je vše tak, jak má být. A u rituálu se překvapivě objevila i francouzská televize! Kameramana jsme potkali týden před tím v údolí, ptal se, kam jdeme a proč. Vysvětlili jsme mu to a on se pak nahoře zjevil přesně v okamžiku rituálu s velkou kamerou na rameni, vypadalo to naprosto neuvěřitelně.“
Kam se chystáte příště? Může se k vám někdo přidat?
„Mirek Caban naplánoval, že na jaře půjdeme na Mount Everest. Já bych měl vystoupat do základního tábora, který je v 6000 m. n. m a Mirek pak dojde nahoru. Udělá se rituál v základním táboře a on to pak vynese na vrchol. Když se kdokoli přidá, ať už tím, že to bude sledovat, propagovat, nebo nám pomůže sehnat peníze, je vítán, budeme jen rádi. Kdo má nějaké zkušenosti s vysokohorskými výstupy, může se zúčastnit i osobně…
Děkujeme za rozhovor. (zem)
Kontakt: www.tetik.info, www.guatemaya.cz
Dodatek :
Tata Pedro Cruz García – tradiční mayský strážce času (kalendáře) a jeden z vedoucích členů Rady mayských starších jezera Atitlán. Obdržel od svých kolegů z mayské rady starších a od svého lidu titul „Srdce Atitlánu“. K jeho učení patří kosmologie mayské kultury, posvátné kalendáře a prastará moudrost Mayů, předávaná ústní formou. Je jedním ze zakladatelů festivalů Sjednocení moudrosti předků v Tikalu v Guatemale. Festivaly spojují roztříštěné mayské kmeny z celé Guatemaly, podporují sdílení moudrosti ústní tradice, rituálů a kultury starých Mayů s celým světem.
Nan Shumantla Giron Fenix – mayský strážce času (kalendáře) a duchovní vůdce, je držitelem diplomu z Naturoapathic a celostní medicíny. Provádí obřady a mayské posvátné ohně po celém světě. Její moudrost, předávaná tradičně ústně, zahrnuje učení mayské posvátné knihy Popol Vuh. Je totiž držitelem čestného titulu Oficiální duchovní strážce posvátné knihy Popol Vuh Mayi, která se nachází v Chicagu. Věnuje se řadě programů na záchranu kulturního a spirituálního dědictví svých předků, je prezidentem Kasa Kame, neziskové organizace, která se věnuje transformaci lidského ducha pomocí alternativních terapií, aktivního vědomí, povědomí o životním prostředí a uměleckého tvoření. Od stařešiny indiánského kmene Ojibwe přijala a nyní je nositelkou „Ossinagon“ – posvátné kamenné dýmky. Naplňuje roli mayské ženy – léčitelky ve Spojených státech.
Článek převzat z www: www.spirit.cz