Březen, 19, 2012
Šaman. Tohle slovo má původ v jazyce Evenků (šamán) a k nám se dostalo díky ruštině. Šamán znamená v překladu „znalý, vědoucí, ale i povolaný.“ Kdo má výsadu být Šamanem, pak je to díky dědictví po svých předcích nebo si dotyčného vybrali bohové či duchové.
Mnozí současní Šamani se na tuhle cestu vydali svým vlastním rozhodnutím, a to buď z osobních pohnutek nebo proto, že je šamanismus vyhledávaným artiklem na poli „pomáhat“. Takovému člověku se však neříká Šaman, nýbrž Neošaman.
Nejdříve se ale podívejme na pravý, archetypální původ šamanismu v jeho syrové podobě. Pravý Šaman se pozná tím, že o sobě nikdy neřekne: „Já jsem šaman.“
Tito vyvolení procházejí zasvěcovacím rituálem ve dvou podobách, a to buď vlastním prožitkem smrti a zmrtvýchvstáním, jak ho známe v osobě Ježíše a tzv. Mystické smrti v Hermetismu, nebo předáváním znalostí a zkušeností od pokrevních předchůdců. Skrývá to ale v sobě úskalí v podobě několika zkoušek.
Adeptsví či iniciace je zahájena při setkání s duší předka, zvířete nebo během iniciační kataklizmatické nemoci. Přitom se naučí techniky transu a techniky ovládnutí obou světů na základě svobodné vůle. To je podstatný a charakteristický duchovní rys pravého Šamana.
Pravý Šaman se vyznačuje schopnostmi, jako hovořit s duchy a bohy, léčit nemoci, mít vize, proměňovat se ve zvíře, věštit, vlastnit ochranného ducha, opouštět své tělo a navštěvovat jiné světy – učení C. Castanedy to nazývá transegritou a jiné světy Nezměrností.
K tomu používá vlastní pomůcky, jako buben, oděv, píšťalku, zvířecí kosti, masku, tajný jazyk, a podpůrné prostředky animické podstaty.
Pamatujte, že Šaman vás nikdy neosloví, zda potřebujete či chcete pomoc. Vždy bylo nepsaným pravidlem, že za Šamanem se chodí.
Vedle toho současný Neošaman se vyznačuje tím, že využívá ke své praxi i moderní prostředky – počítač, zápalky, výuky v seminářích, čtení a předávání knih, reprodukce zvuků přírody či bubnování. Využívá k oslovení potencionálních klientů médií. Dává přednost individualitě před službami společnosti.
Tito neošamanisté jsou odsuzováni tradičním (animickým) šamanismem pro neslučitelnost hodnot. Ortodoxní Šamani totiž odsuzují neošamanismus jako kulturní krádež osobité kultury a stylu života domorodých národů a poukazují na skutečnost, že konzumně žijící neošamané nejsou schopni spiritualisticky vnímat animismus.
To znamená, že nežijí v souladu s přírodou a tudíž mají omezenou schopnost vnímat. Potažmo, že zneužívají naučené věci ke komerci.
Hodnoty mezi Šamanem a Neošamanem jsou tedy patrné už na první pohled.
Povrchní hra na šamanismus je, bohužel, v našem světě běžnou praktikou. Proto vám teď popíši příběh, který se udál před 23 lety, kdy jsem se setkal s pravým Šamanem.
Jmenoval se Boris. Byl to můj kamarád a kolega v Hermetismu. Nejprve jsem ho poznal jako Hermetika a jeho magická praxe byla excelentní. Záhy se na cestě po Mexiku setkal s indiánským Medicinmanem, který mu předal mystické techniky a přímo na místě jej zasvětil, protože v něm poznal svého následovníka.
To Borise změnilo. Po návratu do Čech začal opravdu žít v souladu s přírodou a při našich setkáních se stále častěji zmiňoval o „jiných“ světech, které by rád navštívil. V té době také vyšla kniha C. Castanedy „Magické pohyby“, která popisuje techniky, jak se díky transegritě dostat jinam.
Cvičil proto a cvičil. Při našem posledním setkání mi s vážností v hlase sdělil, že už tu pro něj není místo a chtěl odejít… Je to už osm let a jakoby se po něm slehla zem.
Jeho telefonní číslo neexistuje, tak, kde bydlel, o něm neví a v jeho bývalé práci ho neznají. Jeho nezměrná vůle a způsob života se tak staly skutečností a on odešel…
Vím, že se s ním setkám. Kde, jak a za jakých podmínek ještě netuším, ale setkám se s ním. Tohle je totiž příběh opravdového Šamana v jeho pravém slova smyslu.
Jestliže se rozhlédnete kolem sebe, spatříte několik Neošamanů, kteří nejsou schopni se vzdát ničeho, co by je posunulo k tradičnímu šamanismu. Spíše naopak – libými tóny svých bubínků budou dál lákat nové a nové duše hledající svůj prapůvod.
Ono je moderní být „šamanem“, však kolik jich žije opravdovým životem Šamana v souladu s přírodou? Kolik z nich prošlo rituálem ohně, aby se prvek ohně stal jejich součástí?
Kdo z nich podstoupil setkání se svou smrtí a zvládnul to? Kdo takového Šamana zná, dejte mi, prosím, prostřednictvím redakce tohoto časopisu vědět. Rád bych ho poznal a zeptal se na Borise, jak se tam má…
Znal jsem Borise, Šamana a Medicinmana indiánského kmene, který tohle vše zvládnul. Chrám duše je v nás.
Luděk Krátký, kartář a mág
Publikováno v časopisu VE HVĚZDÁCH
dobry den mela bych na vas dotas.nemate kontakt na pana jana saaverdu. moc předem děkuji
Dobrý den,
kontakt na pana Saaverdu bohužel nemám, ale zkuste zkontaktoval některého z léčitelů ze sekce KONTAKT NA ŠAMANY z těchto stránek.
Patrik