Z šamanského hlediska duševní nemoc signalizuje, že se „narodil léčitel“, říká psycholog dr. Malidoma Patrice Somé. Duševní nemoci jsou spirituální havárie, krize a člověk, kterému se dějí, potřebuje rituální pomoc.
Duševní nemoc viděná Duševní nemoc viděná
Dr. Somé (1956) přijel do Spojených států na postgraduální studium v roce 1980 z Afriky, narodil se v Darkina Faso v kmeni Dagara, ale byl vychován a vzdělán bílými misionáři. Jedna věc, která ho v USA překvapila, byla, jak Američané zachází se svými psychicky nemocnými lidmi. Když se jeho kolega dostal do psychiatrického institutu kvůli „nervové depresi“, navštívil ho.
„Byl jsem šokován. Poprvé jsem uviděl, co se dělá v USA s lidmi, kteří mají stejné symptomy, jaké jsem vídal v naší vesnici,“ říká tento africký šaman. Byl ohromen tím, že američtí lékaři tyto symptomy považují za patologii a domnívají se, že tento stav je nutné zastavit. Byl to přesně opačný postup, než volí jeho kultura.
Když viděl pacienty, z nichž někteří byli ve svěracích kazajkách, někteří byli zpitomělí léky, jiní křičeli, napadlo ho: „Tak takhle se zachází s léčiteli, kteří se probouzejí v této kultuře. To je skutečná ztráta! Je to velká ztráta, když se nějaký člověk konečně spojuje s energií jiného světa a je to promarněno.“ Západní kultura se dívá na paranormální schopnosti s nedůvěrou, někdy je znevažuje. Když se energie ze spirituálního světa projeví v západní psychice, jedinec je naprosto nepřipravený je integrovat, a dokonce ani není schopen rozpoznat, co se děje. Výsledek může být děsivý. Bez souvislostí a pomoci, když dojde k prolomení z jiné úrovně reality, člověk zešílí. Silné používání antipsychotik zhoršuje problém a brání integraci, která by mohla vést k rozvoji duše a růstu do jedinečnosti, která přijímá tyto energie. Jinak řečeno lidé na Západě nejsou poučeni, jak jednat nebo dokonce uznat existenci paranormálního fenoménu – spirituálního světa.
Dr. Somé viděl v nemocnici mnoho „bytostí“ visících kolem pacientů, „bytostí“, které jsou neviditelné pro většinu lidí, ale šamani a jasnovidné osoby je mohou vidět. „Tyto bytosti působily psychické problémy,“ říká. Zdálo se mu, že ty bytosti se snažily dostat léky a jejich působení z lidských těl, se kterými se snažily splynout, a zvyšovaly tím bolest pacientů. „Ty bytosti jednaly téměř jako nějaký typ výtahu v energetickém poli těch lidí. Byly opravdu nelítostné. Lidé mohli jen křičet a řvát,“ řekl. Nemohl tam vydržet a musel odejít.
Podle tradice afrických Dagarů pomáhá komunita jedinci smířit energie obou světů – „světa ducha, který se s ním spojuje, a vesnice, společenství.“ Takový jedinec může sloužit jako most mezi světy a pomáhat soukmenovcům s informacemi a s léčením. Tudíž spirituální krize končí tím, že se narodí další léčitel. „Vztah jiného světa k našemu je něco jako sponzoring,“ vysvětluje dr. Somé. „Často je to ještě víc, znalosti a dovednosti, které vznikají z tohoto spojení, jsou znalostmi a dovednostmi, které přímo poskytuje jiný svět.“
Bytosti, které zvyšovaly utrpení pacientů v psychiatrické léčebně, se vlastně pokoušely spojit s těmito lidmi, aby dostali své zprávy do našeho světa. Lidem, kteří byli vybráni ke spojení, se ale nedostalo žádné pomoci v tom, jak se naučit, že mají fungovat coby most mezi světy a pokusy těchto bytostí byly mařeny. Výsledkem je počáteční energetický chaos a přerušení zrození léčitele. Západní kultura to neustále ignoruje. A jiný svět se snaží získat pozornost co nejvíce mužů a žen v našem světě. Dělají to intenzivněji. Duchové jsou přitahováni k lidem, jejichž smysly jsou otevřené.
Ti, kdo mají takzvané duševní nemoci, jsou senzitivní, vnímaví lidé, kteří jsou na Západě považováni za přecitlivělé. Domorodé kultury k tomu tak nepřistupují a v důsledku toho se senzitivní lidé nepovažují za nadměrně senzitivní. Na Západě „jsou tak přetíženi kulturou, že to způsobí jejich ztroskotání“. Horečné tempo, zahlcování smyslů vjemy a násilná energie, což charakterizuje západní kulturu, mohou ovládnout tyto senzitivní lidi.
Schizofrenie a cizí energie
Spolu se schizofrenií existuje zvláštní „vnímavost k obrazovému a informačnímu proudu, který není možné kontrolovat,“ říká dr. Somé. „Když dojde k takovému náporu v době, kdy si to člověk nezvolil, a konkrétně, když přicházejí obrazy, které jsou děsivé a rozporuplné, jedinec se dostane do záchvatu zuřivosti.“ V takové situaci je zapotřebí nejprve oddělit energii jedince od vnějších cizích energií použitím šamanské techniky (očištění), aby se očistilo to cizí z aury jedince. S čištěním energetického pole přestane osoba přijímat další informace a už nemá důvod být vyděšena a rušena.
Potom je možné pomoci takové osobě spojit se s energií ducha, který se pokouší projít sem z jiného světa a vytvořit léčitele. Právě zablokování tohoto objevení působí problémy. „Energie léčitele je velice silná. Kdy je zablokována, může člověka spálit, je to jako elektrický zkrat. Pojistky shořely. Potom je opravdu důvod se bát, a chápu, že různé kultury takové jedince izolovaly. Křičí a dostávají svěrací kazajku. Je to smutný pohled.“ Je potřeba poznamenat, že ne všechny bytosti z jiného světa, které vstupují do energetického pole člověka, souvisí s léčením. Může jít také o negativní energie, které jsou v auře nežádoucí. Potom je šaman odstraňuje.
V USA blázen, v Africe léčitel
Aby si vyzkoušel, že šamanský pohled na psychické nemoci je stejný na Západě i u domorodých kultur, dr. Somé odvezl jednoho psychicky nemocného pacienta zpátky do Afriky, do své vesnice. Alex byl 18letý Američan, který zažil psychotický atak, když mu bylo 14 let. Měl halucinace, pokoušel se o sebevraždu a procházel cykly nebezpečných vážných depresí. Byl v psychiatrickém ústavu a bral spoustu prášků, ale žádné mu nepomáhaly. Jeho rodiče propadali beznaději. S jejich dovolením ho dr. Somé odvezl s sebou do Afriky. „Po osmi měsících se začal Alex chovat úplně normálně. Dokonce začal s tamějšími léčiteli také léčit; seděl s nimi celý den a pomáhal jim přitom, co dělali se svými klienty. Byl v mé vesnici asi 4 roky.“ Alex tam zůstal, protože chtěl, cítil se tam bezpečně, mnohem bezpečněji než v Americe.“ Prošel zvláštním šamanským rituálem.
Podle dr. Somé fakt, že spojení energií k léčení Alexe fungovalo, dokazuje, že spojení mezi jinými bytostmi a duševní nemocí je univerzální. Po rituálu začal Alex předávat zprávy ducha pro náš svět. Bohužel v té době ve vesnici, nebyl nikdo, kdo by uměl anglicky, dr. Somé v té době nebyl přítomen. Tato zkušenost přiměla Alexe, aby se vrátil po 4 letech do USA a vystudoval na Harvardu psychologii. Dr. Somé situaci vysvětluje tak, že to, co se Alexovi dělo, bylo volání o pomoc. „Měl se stát léčitelem. Jenomže nikdo tomu nevěnoval pozornost.“
Posvátný ritual
„Je smutné, že západním lidem chybí pradávné rituály, a jedním z darů šamana je, že je může pomoci znovu objevit. Opuštění rituálu může mít katastrofické následky. Ze spirituálního hlediska je rituál nezbytný. Vidíme na našich lidech, že je pravděpodobně nemožné žít bez něj zdravý život.“
Dr. Somé se nedomnívá, že tradiční africké rituály mohou být snadno přeneseny do západního prostředí, ale vytváří nové rituály, které jsou v souladu se západní kulturou. Ačkoliv se rituály mění, podle něj existuje obecná potřeba po rituálech. Mladí lidé potřebují iniciační rituály. V dalším rituálu hraje roli oheň, kam lidé symbolicky odhazují negativní emoce. „Chaos vyplývá z nerovnováhy mezi živým jedincem a mrtvým předkem. Afričané věří, že, když dojde k takové nerovnováze, je povinností živých léčit své předky. Jestliže se tak neděje, negativní energie předků loví duše a psychiku lidí, kteří jim mají pomoci,“ konstatuje dr. Somé.
Dr. Malidoma Somé byl jako malý chlapec unesen bílými misionáři – jezuity, kteří mu poskytli západní vzdělání, protože chtěli, aby Afričané konvertovali ke křesťanství. Malidoma z misie utekl, když mu bylo 20 let. Mezitím zapomněl svůj rodný jazyk a musel se ho znovu učit. Díky své podivné zkušenosti se stal prostředníkem mezi dvěma kulturami, africkou a západní, napsal o tom dvě knihy. Dr. Somé je držitel tří magisterských titulů a dvou doktorátů, vyučoval na Michiganské univerzitě.
Tento článek vznikl na základě publikace The Natural Medicine Guide to Schizophrenia.
Článek byl převzat z www: pravdu.cz